
209

MedieKultur  |  Journal of media and communication research  |  ISSN 1901-9726

Article – Open section

Published by SMID  |  Society of Media researchers In Denmark  |  www.smid.dk

MedieKultur 2025, 78 209-226

Hvorfor dog DR2?

Frands Mortensen1 & Erik Nordahl Svendsen2

1. Professor emeritus, Aarhus Universitet
2. Medieforsker, erinor@live.dk 

Abstract
Dette mediehistoriske essay om tilblivelsen af DR2 er skrevet af to forfattere med nær 
tilknytning til processen. Erik Nordahl Svendsen (f. 1945) var medieforsker i DR fra 1979 til 
2001 og blev medlem af den projektgruppe kaldet ”Nissebanden”, som i 1994 udarbejdede 
den Redegørelse om DR 1995-2005, der lancerede forslaget om en anden tv-kanal til DR. 
Frands Mortensen (1942-2023) var professor i Medievidenskab ved Aarhus Universitet og 
var formand for Arbejdsgruppen om elektroniske mediers vilkår i Statsministeriets Medie-
udvalg 1994-96. Desuden blev han ofte brugt som oplægsholder ved konferencer i DR. De to 
forfattere var allerede den gang fortrolige kolleger. Erik Nordahl Svendsen skrev en TV-dag-
bog gennem flere år om sine oplevelser i DR, som citeres. Personlige dagbøger og erindringer 
kan anses for usikre kilder. Derfor er det afgørende, at vi derudover også henviser til andre 
dokumenter, hvoraf flere blev offentliggjort i personalebladet DRåben, samt til de dag-
lige presseresumeer fra DR. Som hovedregel får man ikke adgang til at forske i DR’s egne 
arkiver. Materialet findes desuden i Frands Mortensens arkiv, som er opbevaret på Enigma-
museet i København. Essayet redegør for, hvordan en traditionel public service-organisation 
går gennem en stor indre forandring under omgivelsernes pres for at styrke public service 
som seernes valgmulighed.

Keywords
Public service, DR2, DR, organisationsudvikling, mediepolitik, distribution



MedieKultur 78

210

Frands Mortensen & Erik Nordahl Svendsen
Open section: Hvorfor dog DR2?

Hvorfor dog endnu en tv-kanal? Danmark havde fået TV 2 med start i 1988. Skulle det 
ikke være godt nok? Sagen er ikke så simpel. Fortællingen om DR2 har nemlig to for-
skellige forløb: Det ydre spor, som handler om, hvorfor der viste sig behov for DR2 i det 
samlede tv-udbud, selv efter lanceringen af TV 2. Det andet spor er det indre, om hvorfor 
der var behov for et organisatorisk ”big bang” inden for DR. De to spor har ikke direkte 
forbindelse med hinanden, men er dog hinandens betingelser: Uden erkendelsen af det 
ydre behov var det indre ”big bang” ikke muligt. Og uden dette ”big bang” kunne DR2 
ikke realiseres. Dermed er historien om DR2 blevet en case om organisationsudvikling.

DR2 sendte første gang 30. august 1996. Men historien om en ekstra kanal for DR TV 
strækker sig fra før 1986 og helt til 2006. På den ene side lå kanalens start gemt mange år 
tidligere, da DR ikke fik TV 2, og på den anden side var etableringen af kanalen først ende-
lig i 2006 eller 2009, ved at den nåede ud til alle via digitaliseringen af sendenettet (DTT). 
DR2 fik snart mange kæle- eller øgenavne. ”Kanal klog”, fordi programmerne var højpan-
dede, eller ”secret service”, fordi seertallene var meget lave, og fordi kanalen fra starten 
kun kunne modtages af godt halvdelen af befolkningen. Her vil vi ikke beskæftige os med 
selve programmerne. Derimod vil vi fortælle, hvorfor og hvordan DR2 blev til.

Vores tilgang er kronologisk med blik på tre faktorer eller niveauer: Hovedvægten er 
på 1) de interne aktører (ledelsen), som agerer i forhold til 2) konkurrencen og seerne, og 
yderst 3) politikernes eller omgivelsernes vurderinger af DR’s evne til fornyelse.

Omgivelserne før 1994

Historisk startede forløbet om DR 2 indirekte i 1986, da Folketinget vedtog at starte 
Danmarks anden tv-kanal uden for DR, nemlig som TV 2, der sendte fra 1. august 1988. 
At TV 2 blev vedtaget med det snævrest mulige flertal, skyldtes uenigheder om finansie-
ringen, mens alle partier var enige om, at DR’s monopol skulle brydes, og TV 2 skulle være 
en selvstændig offentlig institution. Begrundelsen for uafhængigheden af DR var både den 
positive, at politikerne ønskede konkurrence ikke mindst mellem nyhederne, og den nega-
tive, at der var en udbredt opfattelse af, at DR var en rigeligt stor og lidet fleksibel enheds-
institution, der var præget af bureaukrati, og ineffektivitet. Desuden havde DR angiveligt 
svært ved at gennemføre rationaliseringer. DR blev anset som en stivnet virksomhed, hvor 
fagforeningerne styrede showet. Selv inden for DR var dette opfattelsen, men ledelsen 
gjorde i 1980’erne kun svage forsøg på at ændre det.

DR’s indre forløb før 1994

Allerede i 1982 indledte daværende tv-programdirektør Hans Jørgen Jensen med sin Akti-
onsplan nogle forsøg på at styre tv-produktionen.1 Medarbejderne i driftsteknikken hørte 
fortsat under en teknisk direktør med overenskomster, der ikke let harmonerede med 
programsidens behov bl.a. på grund af teknikernes lange varslingsrettigheder. I hvert fald 



MedieKultur 78

211

Open section: Hvorfor dog DR2?
Frands Mortensen & Erik Nordahl Svendsen

forsøgte programsiden at opstille time- og ressourcenormer for hvor meget teknik, der 
måtte bruges inden for en bestemt programtype.

Programsiden var decentralt organiseret, hvilket bidrog til den interne mangfoldighed, 
som var ønskværdig under monopolet. Programforslagene gik fra de enkelte medarbej-
dere op gennem programafdelingerne til afgørelse i programkollegiet, og så måtte tv-pro-
gramdirektørens programredaktør prøve at få en god sendeflade ud af de produkter, som 
programafdelingerne kom med. DR sendte det, der blev produceret.

Erik Nordahl Svendsen skriver i sin dagbog, 9. februar 1982: 

Kjeld Veirup [uddannelsesleder og sekretær for Aktionsplanen] fortæller, at Aktionsplanen 
allerede er begyndt at virke: de tekniske ressourcer udnyttes mere effektivt, studie 5 anven-
des 8 timer hver dag, og hvert eneste filmhold er i sving. Det betyder bare, at lageret af 
færdige udsendelser er vokset med ca. 100% de sidste måneder. Og man har ikke sendetid 
til dem. Altså: jo effektivere tv-produktionen bliver, jo sværere bliver det at skjule overbe-
mandingen, fordi udsendelsestiden er konstant. Det er en hård nød.

Først 12 år senere, i 1994, blev nøddeknækkeren fundet: Man startede bare en ny kanal, 
DR2, for de skjulte reserver. Vi vender tilbage til, hvordan reserverne var skjult.

Allerede først i 1980’erne var strukturen til diskussion. Skulle driftsteknikken stadig 
høre under den tekniske direktør, eller skulle den lægges sammen med programsiden 
under en egentlig tv-direktør? I første omgang førte det kun til, at der blev indrettet en 
planlægningsenhed (PLE) under tv-programdirektøren, som styrede brugen af de tekniske 
ressourcer.

Erik Nordahl Svendsens dagbog, 26. januar 1984 (efter et møde i Kontaktudvalget, 
KUV, som var paraplyorganisation for alle fagforeningerne i DR):

Jørgen Møller, Dansk Metal, er konservativ hvad gælder teknikernes placering. De ønsker 
at beholde Teknisk Direktør og ’kun’ samarbejde med programsiden via projektgrupper. 
– PDR [organisation for producerassistenter mv.] derimod støtter styrkelsen af programdi-
rektørerne, så teknikken lægges under en mediedirektør.

Gennem 1980’erne var der således forsøg på forandring, men trægheden var domine-
rende. Efter vedtagelsen af loven om TV 2 i 1986 blev Erik Nordahl Svendsen sendt på 
studiebesøg hos BBC for at se efter, om BBC’s erfaringer med konkurrencen fra ITV kunne 
inspirere DR i forholdet til det kommende TV 2.2

Erik Nordahl Svendsens dagbog, 16. september 1986: 

McKinsey og DR. Mine studier af BBC i 1960’erne, som jeg talte med [TV-Programdirektør] 
Henrik Antonsen om: Jeg gjorde opmærksom på, at BBC havde været gennem mange af 
DR’s problemer 10-15 år før, f.eks. McKinsey analysen af BBC i 1968-69. Antonsen for-
talte så, at han for DR havde spurgt BBC om de kendte et managementfirma, DR kunne 
anvende. BBC svarede, at de nok kendte nogen, men frarådede at anvende dem. I stedet 



MedieKultur 78

212

Frands Mortensen & Erik Nordahl Svendsen
Open section: Hvorfor dog DR2?

sendte BBC en mand til DR, som på en uge gav en – iflg. Antonsen – fin analyse, men DR 
”rystede på hånden” og bestilte alligevel McKinsey. Han bekræftede så mit udtryk om, at 
”McKinsey løb skrigende bort fra DR.”3 Antonsen beklagede meget, at DR havde tendens til 
at ’ryste på hånden’, når der skal træffes beslutninger.

”Jensens Store plan” i 1992

DR’s legitimitet var stadig ikke for god i starten af 1990’erne. Det var en udbredt opfat-
telse, at DR ikke havde ændret sig på trods af konkurrencen fra TV 2. Helt galt gik det, da 
bestyrelsen den 8. september 1992 fyrede den kunstnerisk begavede, men ikke ledelses-
vante tv-programdirektør Ingolf Gabold. Gabold faldt bl.a. efter en konflikt om flytningen 
af TV Avisens sendetid, som blev debatteret på store afdelingsseminarer. Det var overgi-
velse til ”management ved håndsoprækning”, som Asger Aamund advarede imod ved et 
chefmøde i DR – og en generaldirektør, som ikke bakkede op.

Bestyrelsen indså hurtigt, at virksomhedens problemer stak dybere end den mod-
stand, som fyringen havde udløst, og den pålagde derfor generaldirektøren at udarbejde 
en plan for omstrukturering af DR’s direktion med sigte på rationalisering og effektivise-
ring af virksomheden.

Generaldirektør Hans Jørgen Jensen sagde straks i en redegørelse til cheferne:4 

Vi har tabt et år på gulvet, og vi står nu med den karakteristik, at vi er de gammeldags, 
selvbevarende, forandringsuvillige, mens en kreativ person [Gabold] slog sig til blods på 
betonkolossen i TV-Byen.

Generaldirektøren fremlagde allerede en måned efter sin ”store plan” om ”Omlægning af 
struktur og normer i DR”.5 Man bemærker det indadvendte allerede i planens navn; der 
var intet om programpolitik eller DR’s rolle over for brugerne eller samfundet, endsige 
noget om en ekstra tv-kanal. Planen havde seks punkter for omorganisering af Danmarks 
Radio. DR havde endnu en forvaltningsrettet organisationsstruktur med fem direktør-
fagsøjler (programdirektør for radio, programdirektør for tv, teknisk direktør, økonomi-
direktør samt personaledirektør, idet den sjette, juridisk direktør, var afskaffet nogle år 
tidligere) samt en generaldirektør. Disse fagsøjler gav ifølge en daværende direktør faktisk 
de økonomiske områder for stor indflydelse frem for de programvendte. Hovedpoin-
ten i 1992-planen var derfor at nedbryde den strukturelle adskillelse af program, teknik, 
økonomi og personale ved at splitte alle fællesområderne og lægge de delte områder 
direkte under en styrket radiodirektør og tv-direktør. DR’s nye struktur skulle være 
programrettet, så kræfter og ressourcer kunne koncentreres om det primære, nemlig at 
producere programmer. Samtidig skulle der indføres en eksplicit krone- og øre-styring af 
ressourcerne. Arbejdstidsreglerne skulle gøres fleksible. Fag- og funktionsgrænser skulle 
kunne overskrides, og overenskomsternes antal reduceres. Som det sidste og sjette punkt 
i planen indgik, at ingen måtte blive ramt på deres løn i den personalereduktion, rationa-
lisering og effektivisering af DR, der var planens mål. Altså ingen fyringer. Finansieringen af 



MedieKultur 78

213

Open section: Hvorfor dog DR2?
Frands Mortensen & Erik Nordahl Svendsen

omskoling, efteruddannelse og aftrædelsesordninger foreslog generaldirektøren skulle ske 
ved at udnytte de betydelige midler, der var opsamlet i Radiofonden. Planen blev vedta-
get af bestyrelsen.

Imidlertid havde Folketinget for første gang indgået en treårig licensaftale, der gjaldt 
for tidsrummet 1991-1993, og den ville man ikke ændre. DR fik derfor ikke umiddelbart 
nogle af de penge, der lå i Radiofonden, og som skulle have finansieret omstillingen. Der 
kom først 125 mio. kr. til bl.a. fratrædelser med den næste medieaftale fra 16. september 
1993 gældende for 1994-97.

De øverste led i planen blev hurtigt effektueret, idet stillingerne som teknisk direktør, 
personaledirektør og økonomidirektør blev nedlagt, og størstedelen af deres fagområder 
blev flyttet til de to opjusterede stillinger som radiodirektør og tv-direktør. Men neden 
under dette øverste ledelseslag kneb det med integrationen og omstillingen. Et år senere (3. 
januar 1994) sagde den nye tv-direktør Søren Jakobsen stadigvæk, at ”de stive skel mellem 
teknikere og programmedarbejdere skal væk. Der skal arbejdes på en helt anden måde”.6

Nedlæggelsen af embedet som teknisk direktør styrkede måske samarbejdet mellem 
program og teknik, men svækkede også DR’s kontakt med administrationen af sendefre-
kvenser i Post- og Telegrafvæsenet (P&T), hvilket arbejdet med DR2 senere fik at mærke. 
Historisk var DR vokset ud af P&T, og generaldirektøren for P&T var et vigtigt medlem af 
Radiorådet, der indtil 1987 var bestyrelse for DR. DR’s mangeårige tekniske direktør Peter 
Hansen var del af denne tætte relation til P&T fra monopoltiden. Peter Hansen sluttede 
som teknisk direktør i 1989. Hans efterfølger som teknisk direktør, Jørgen Linthoe, fik 
kun kort tid, da hans stilling som del af Jensens store plan blev nedlagt i 1993. Han forlod 
ganske overrasket DR. Han havde for DR deltaget i internationalt arbejde om fremtidens 
digitale tv-system, men ved den bratte afsked efterlod han ikke nogen viden herom i DR.7 
Derved skiftede man til at fokusere mere på produktionen og mindre på sendesystemerne.

Jensens plan var ikke nok til at overbevise omverdenens skeptikere om, at DR virkelig 
var under forvandling. Allerede i bestyrelsen var der ikke tilfredshed, og generaldirektø-
ren blev derfor selv ofret, da hans kontrakt udløb 1. juni 1994. Jensen rystede for meget 
på hånden. Han blev senere citeret for udtrykket ”Man kan byde folk alting – undtagen 
forandringer”.

Koordinering af programlægningen mellem DR og TV 2?

På det ydre konkurrenceprægede spor var TV 2 kommet i gang i 1988, så danskerne 
havde fået to kanaler at vælge mellem. Lovgiverne overlod et eventuelt samarbejde til 
stationerne selv, da der ikke var nogen krav om koordinering. Det viste sig efterhånden, at 
en koordinering af programlægningen mellem TV 2 og DR ikke var mulig.

Efter TV 2’s start var DR ligefrem forsigtige med ikke at skade ”den lille ny”, måske på 
grund af TV 2’s uheldige start med placeringen af Nyhederne.



MedieKultur 78

214

Frands Mortensen & Erik Nordahl Svendsen
Open section: Hvorfor dog DR2?

Den valgte model for TV 2 med delvis licensfinansiering og konkurrence over for DR 
betød uundgåeligt konfrontationer. Den anden tv-kanal i et land har generelt til opgave 
at give seerne noget at vælge imellem. Endnu i 1988 og de næste 25 år var fjernsyn et 
flow-medie, hvor valgmuligheden i høj grad handlede om den samtidige (horisontale) 
valgmulighed i primetime mellem programmerne på to eller flere kanaler. Selvom video-
optageren gjorde tidsforskydning mulig, var fjernbetjeningen, som gjorde zapning let-
tere, den afgørende teknologi. DR og TV 2 havde ikke fået pligt til at koordinere deres 
programlægning, og det startede da også ret absurd med, at TV 2 sendte sine nyheder kl. 
19:30, samtidigt med TV Avisen fra DR, ”på det tidspunkt, hvor nyheder skal sendes”, som 
TV 2’s direktør, Jørgen Schleimann, sagde det. DR vandt brutalt denne første konfronta-
tion ifølge de seerundersøgelser, stationerne fornuftigvis samarbejdede om fra starten. 
Efter tre måneder blev Nyhederne på TV 2 flyttet til kl. 19:00 og regionalprogrammerne 
lagt over for TV Avisen kl. 19:30. Hermed begyndte konkurrencen om seerne for alvor 
med scheduleringsstrategier som ”flow” i form af TV 2’s programflade kaldet ”Muren” 
med Lykkehjulet 18:30, Nyhederne 19:00 og Regionale nyheder 19:30, og ”modprogram-
mering”, hvor stationerne sendte bred underholdning over for hinanden.

Da DR og TV 2 skulle konkurrere med hinanden, blev resultatet uundgåeligt, at den 
samme type populære programmer kom til at ligge tidsmæssigt lige over for hinanden i 
primetime.8 Et af formålene med etableringen af to selvstændige tv-kanaler – nemlig at 
øge seernes adgang til danske programmer og give dem flere samtidige valgmuligheder – 
blev derfor ikke opnået.

Det gik ikke i længden. Stationerne havde faktisk allerede fra starten i 1988 indgået 
frivillige aftaler om en selektiv koordinering af programlægningen af børneprogrammer, 
samme sportsgrene og dansk dramatik, fra 1991 blev også nyhedsudsendelserne og visse 
smalle kulturprogrammer omfattet af koordineringen. Tv-direktør Søren Jakobsen frem-
hævede i en tv-debat den 1. februar 1994 aftalerne og kritiserede pressen for ikke at kende 
til dem. Men gradvist erkendte man i DR, at en konsekvent programkoordinering med 
TV 2 ikke var mulig, fordi TV 2 af hensyn til reklameindtægterne ikke fast kunne placere 
smalle programmer midt i primetime, når det blev ”deres tur til at være smal”, og DR 
kunne selvfølgelig ikke lade TV 2 diktere sin programlægning hele tiden. 

Derefter tænkte nogle i DR, at DR selv måtte have to tv-kanaler, som kunne koor-
dineres. Seerne skulle få reelle valgmuligheder, og smalle programmer skulle placeres i 
primetime. Den ideelle model blev formuleret af Erik Nordahl Svendsen i 1994 i ”Redegø-
relsen om DR 1995-2005”: Altid oplysning over for underholdning, altid mindst ét dansk 
program, flere smalle programmer i primetime.9 Inspirationen kom fra Sverige, som fik 
sin anden kanal allerede i 1969 og fra begyndelsen koordinerede programlægningen, så 
nyheder og information altid lå over for underholdning eller fiktion, så valgfriheden blev 
støttet. Men snart viste det sig, at mange svenskere var dygtige slalomløbere, så de valgte 
underholdningsprogrammerne til og løb udenom nyhederne og fakta-programmerne. 
Valgfriheden har sin pris, som SVT ikke ønskede at betale. Valgfriheden blev derefter 



MedieKultur 78

215

Open section: Hvorfor dog DR2?
Frands Mortensen & Erik Nordahl Svendsen

begrænset igen.10 Det var, som om denne erfaring var glemt, da redegørelsen skitserede 
koordineringen. Men af flere grunde blev den model aldrig realiseret. 

To kanaler i DR? Tre kanaler i alt?

I 1992/1993 begynder mindst tre diskussioner uafhængigt af hinanden om flere tv-kanaler 
i Danmark. Alle gik nemlig ud fra, at der var et tredje sendenet til rådighed. Danmark 
havde siden 1960 adgang til tre landsdækkende sendenet. DR brugte VHF-nettet, TV 2 
brugte – og betalte – det ene UHF-net, og endnu et UHF-net stod ledigt, og desuden 
fandtes der spredte frekvenser til lokal-tv.11

Allerede i januar 1992, og inden generaldirektør Hans Jørgen Jensen lancerede sin 
”store plan” i efteråret 1992, havde en selvbestaltet gruppe af Carl Otto Detlefsen fra 
Direktionssekretariatet i DR og de to forfattere af nærværende artikel inviteret hinan-
den til at overveje, hvordan DR kunne komme videre med en strategi for fremtiden. Vi 
opstillede flere mulige scenarier, hvor det ambitiøse og bedste – men måske urealistiske 
– forestiller et Super-DR med to koordinerede tv-kanaler og fire radiokanaler. Gruppen 
anbefalede dog en deling af DR i tv (med to kanaler) og radio (med fire kanaler): Dels for 
at komme fri af den ørkesløse interne kamp om ressourcerne med 40% til radio og 60% til 
tv, som gennem mange år havde holdt DR’s fokus på den indre arena i stedet for det ydre 
marked, og dels for at komme beskyldninger om ”mastodonten” i forkøbet. Delingstan-
ken var således allerede på banen, inden Hans Jørgen Jensen gjorde den til perspektivet i 
sin store plan i efteråret 1992. Direktionen drøftede scenarierne på en konference 27.-28. 
februar 1992, ”uden at det rokkede ved de faste skyttegrave mellem radio og tv”.12

Den anden og offentlige diskussion startede Venstres mediepolitiske ordfører Helge 
Sander. Han tog udgangspunkt i ”TV 2 familien”, hvor de regionale stationer savnede 
udfoldelsesmuligheder på TV 2-kanalen, og TV 2/Danmark var også ked af at have dem 
som en økonomisk klods om benet.13 Sander lancerede således tanken om at privatisere 
TV 2 og oprette en tredje tv-kanal på UHF med regionerne fra TV 2 og provinsafdelingen 
fra DR som en ny licensbetalt institution. I flere varianter spillede denne ”Danmarkskanal” 
en rolle i mediedebatten gennem flere år.

Som den tredje diskussion fandtes også private aktører som bejlere til det tredje 
sendenet. Fra himlen kom TV 3 (bemærk navnet), som havde sendt på satellit fra London 
siden 1987. Den nåede via kabel og individuelle paraboler (DTH) ud til knapt 50% af hus-
standene. I foråret 1993 foreslog den afgåede konservative kulturminister H.P. Clausen, 
at TV 3 skulle have adgang til det tredje sendenet, og TV 3 lovede at blive en rigtig dansk 
tv-kanal med både nyheder og danske reklameregler i stedet for de liberale britiske. Men 
der var andre private kandidater. Lokal-tv var startet i 1983 som forsøgsordning uden 
reklamer, og ti år senere stod det klart, at bortset fra rene græsrodsstationer kunne det 
kun overleve ved at få tilladelse til at danne netværk over hele landet og dermed bruge af 



MedieKultur 78

216

Frands Mortensen & Erik Nordahl Svendsen
Open section: Hvorfor dog DR2?

de sendefrekvenser, der indgik i det tredje net. Det amerikanske selskab SBS overtog lokal-
tv med fagbevægelsen (LO) som mindretalsaktionær.

Endelig kom der også spredte pip fra DR i foråret 1994 med et ønske om to kanaler.14 
Men der var ingen egentlig strategi bag ønskerne, så det var måske mere for at holde 
andre fra fadet? 

Disse luftige drømme og diskussioner om, hvem der skulle have adgang til at bruge 
det tredje net, blev mest ført af folk uden den store tekniske indsigt, og sådan blev det 
ved i over et år indtil september 1994, hvor ”bomben sprang” over for DR om, at der slet 
ikke var en ledig tredje kanal! Lad os vende tilbage til det interne forløb i DR, hvor vi i al 
uvidenhed arbejdede videre med muligheden for et DR med to tv-kanaler.

Op til Nissen og ”Nissebanden”

Lidt i skyggen af Jensens store plan arbejdede den nye tv-direktør Søren Jakobsen fra 
januar 1993 på en langtidsplan for DR TV hen imod 2005. Efter et års tid holdt Jakobsen 
en chefkonference i februar 1994 om DR TV’s fremtid. Han gav i det udsendte oplæg en 
usædvanlig åbenhjertig opsang:

Vi kan jo, hvad vi vil. Ovenikøbet kan vi formentlig med vore nuværende ressourcer føde to 
kanaler.
Hvorfor gør vi det så ikke?
Fordi vi er bundet op i så uendelig mange regler og fordomme – i så megen frygt og angst 
for vore jobs – i så forfærdelig mange fastlåste kulturelle positioner og i en så aldeles over-
bevisning om eget værd, at næsten ingen er til at rokke. Er det f.eks. rimeligt at program
ideer, som kommer udefra eller fra oven i organisationen næsten altid bliver slået ihjel i 
starten – eller syltet. Som regel, fordi vi aldrig svarer eller ved bedre selv.

Jakobsen havde i 1994 kun været tv-direktør et års tid, og før det var han personaledirek-
tør. Det er nok grunden til, at han ikke kun pegede på de gunstige ressourcer, men også 
på de mentale barrierer i DR’s virksomhedskultur.

Ved konferencen foreslog Søren Jakobsen DR og TV 2 samlet i et holdingselskab, inspi-
reret af det svenske ”Moderbolag” for SR koncernen, som skulle sørge for finansieringen 
og netop programkoordinering. Det forslag kom aldrig ud over rampen; DR nød stadig 
ikke den nødvendige respekt i det politiske system. For øvrigt blev det svenske Moder-
bolag fjernet samme år, så SVT og SR blev selvstændige selskaber. Søren Jakobsen udtalte 
også 23. februar 1994: ”Jeg må erkende, jeg ikke havde gjort mig klart, hvor meget seertal-
lene betød, da jeg tiltrådte som tv-direktør. Det har jeg til gengæld nu.” Dermed tænkte 
Jakobsen også på, at medarbejderne i den grad trængte til, at DR fik succes, som det bl.a. 
skete med ”Husk lige tandbørsten” i 1995, et indkøbt konceptprogram. 

DR TV’s krise over for seerne fremgik tydeligt af en undersøgelse fra november 1993 
af seernes præferencer og vurderinger. Kun 13% foretrak DR TV, 46% foretrak TV 2, mens 



MedieKultur 78

217

Open section: Hvorfor dog DR2?
Frands Mortensen & Erik Nordahl Svendsen

39% mente kanalerne var lige gode.15 DR’s fans var særligt de længere uddannede – som 
ikke så ret meget tv – og mere københavnere end folk i provinsen. DR’s styrker i seernes 
øjne var børneprogrammer og naturudsendelser. På de fleste oplysende programområder 
blev DR og TV 2 vurderet lige, bl.a. også på nyhederne. DR blev vurderet klart svagere end 
TV 2 på underholdning og udenlandsk fiktion, men skuffende nok også på dansk fiktion, 
hvor TV 2 klarede sig godt med danske film.

I Jakobsens stab mærkedes frustration over programafdelingernes autonomi og mang-
len på en centralt formuleret programpolitik. Programredaktør Thomas Dahlberg, som 
skulle opbygge sendefladen, skitserede i januar 1994 et ”big bang”, der skulle centralisere 
programpolitikken og pengene hos tv-direktøren. Men reformforslagene var mest struk-
turelle eller organisatoriske, ikke en strategi ud fra et idegrundlag. Søren Jakobsens initiati-
ver viste, at der var en betydelig krisebevidsthed hos noget af ledelsen i DR, allerede inden 
Christian Nissen og redegørelsen kom til.

Bestyrelsen i DR havde i oktober 1993 valgt, at Hans Jørgen Jensen ikke skulle fort-
sætte som generaldirektør efter 1. juni 1994. I stedet udnævntes cand.scient.pol. Christian  
Nissen, som på det tidspunkt var direktør for Rigshospitalet. En ledelseserfaren djøf’er 
uden særlig medieviden skulle nu afløse en erfaren journalist og mediechef uden succes 
med forandringsledelse. Nissen udtalte fra starten, at divisioneringen af DR i de to medier 
var dygtigt gennemført.16 Det viste sig dog efterhånden, at ”efter en spreder kommer en 
samler”. Al tale om deling af DR forsvandt.

Christian Nissen gik et lag dybere end både Jensens divisionering og Jakobsens inte-
gration af teknikerne. Nissen startede med at spørge ”Hvorfor DR?”. Allerede ved sin 
tiltræden 1. juni 1994 havde Nissen forberedt et fortroligt oplæg17 om en målstyring af 
mediehuset: 

Især er der nok behov for en grundigere bearbejdning og formulering af DR’s overordnede 
mission, dvs. DR’s eksistensberettigelse. Hvilken rolle skal DR spille i det danske samfund? 
Hvorfor er der brug for en public service-station? Hvad skal lyttere og seere kunne forlange 
af DR? Hvilken vægtning mellem på den ene side at opfylde og imødekomme erkendte/
registrerede behov hos kunderne og på den anden side at være opdragende, udfordrende, 
påvirkende? 

På sin vis lignede det de honnørsord og skåltaler, DR altid har været god til, men denne 
gang viste svarene sig at få virkelige konsekvenser.

Nissen og direktionen satte straks en projektgruppe i gang med at formulere et 
idegrundlag for DR og en redegørelse om DR fra 1995 til 2005. Gruppen fik kælenavnet 
”Nissebanden” og bestod ikke af chefer (bortset fra formanden, som var P1-chefen Finn 
Slumstrup) eller af interesserepræsentanter, men af stabsmedarbejdere, bl.a. forsknings-
lederen på tv Erik Nordahl Svendsen og den senere radiodirektør Leif Lønsmann.18 For 
deltagerne var der tale om et klart skifte i arbejdsform og stil fra det lettere mistroiske 
miljø mellem direktørområderne til en serie af seminarer hen over sommeren med Nis-



MedieKultur 78

218

Frands Mortensen & Erik Nordahl Svendsen
Open section: Hvorfor dog DR2?

sebanden, direktionen og en forhenværende universitetslærer – nu generaldirektør – for 
bordenden. Hele Nissebandens arbejde foregik inden for Nissens første 100 dage, hvor der 
netop var en større tolerance fra organisationen.

DR’s idegrundlag fik denne ikke helt mundrette, men fyldige formulering (redegørel-
sen s. 30):

• For at styrke borgernes handleevne i et demokratisk samfund
• Skal Danmarks Radio være en udsendelsesvirksomhed
• �Som afhængigt af hele befolkningens ønsker og behov, men uafhængigt af økonomi-

ske og politiske særinteresser
• Skal forøge valgmulighederne i forhold til det markedstyrede radio/tv-udbud
• Med særlig vægt på det danske.

Nissebanden foreslog her et afgørende konceptskifte: DR skulle ikke længere defineres 
som en produktionsvirksomhed, men som en udsendelsesvirksomhed. Vi skulle ikke 
sende det, afdelingerne producerede, men producere – eller købe – det, som vi ud fra en 
programpolitik ville sende. For at realisere dette skifte måtte opgøret med afdelingernes 
programpolitiske autonomi, ”the big bang”, gennemføres. Magten og pengene skulle 
centraliseres hos mediedirektøren, og han måtte have ”en redaktionel stabsfunktion” til 
hjælp. Først da Bjørn Erichsen afløste Søren Jakobsen i 1996, blev staben døbt Chefredak-
tionen, fordi Bjørn Erichsen insisterede på at have final cut, som det hedder i filmbran-
chen.

Ideen om et DR2 – og en fjerde radiokanal – var ikke en præmis for Nissebandens 
arbejde, men opstod som en nødvendig konsekvens af idegrundlagets krav om at øge 
seernes og lytternes valgmuligheder.

Der er ingen tredje kanal!

Nissebanden skrev i sit første udkast fra juni 1994 uden videre om to tv-kanaler til DR. 
Udkastet blev offentliggjort i personalebladet DRåben 25. august 1994. Generaldirektør 
Christian Nissen var derfor ikke i tvivl, da han blev interviewet i TV Avisen dagen før.

I TV Avisen var det ikke de grundlæggende idémæssige perspektiver, der blev spurgt 
til. Det var i stedet spørgsmålene om rationaliseringer og fyring samt om de to tv-kanaler. 
Generaldirektøren ville ikke garantere, at den gældende tryghedsaftale (punkt 6) fra 
1992-planen kunne opretholdes. En af redegørelsens formål var netop at skabe grundlag 
for rationaliseringer og for at beslutte om personalereduktioner var nødvendige. Når det 
gjaldt spørgsmålet om de to tv-kanaler, var det nu DR’s officielle politik. ”Det er vigtigt for 
DR at have en kanalstruktur på tv, hvor vi kan få bedre plads i den tid, hvor den danske 
befolkning er vågen”, udtalte generaldirektøren i TV Avisen. Altså var en 24-timers kanal 
ikke løsningen, men to fuldskalakanaler med en koordineret primetime. Det var det poli-



MedieKultur 78

219

Open section: Hvorfor dog DR2?
Frands Mortensen & Erik Nordahl Svendsen

tiske mål, der blev begrundet på et idémæssigt grundlag. Det var en klar melding, der ikke 
kunne trækkes tilbage, DR ville sende to tv-kanaler.

I den endelige udgave af redegørelsen om DR 1995-2005, som kom to og en halv 
måned senere i november 1994, læses noget helt andet (s. 51): 

De seneste måneder har bragt en afklaring af spørgsmålet om ibrugtagning af den 2. UHF-
sendefrekvens (den såkaldte ”3. kanal”). Ud fra såvel en teknisk som en samfundsøkono-
misk betragtning må det anses for mest hensigtsmæssigt, at staten beslutter at lægge den 
2. UHF-kanal i mølposen, indtil den kan digitaliseres, formentlig tidligst 1997.

Hvad var der sket i løbet af et par måneder? Var afklaringen en opklaring, og havde DR 
lært noget nyt? Ja!

Allerede året før ved et møde den 8. februar 1993 for teleteknikere hos Telecom i 
Taastrup blev det oplyst, at udviklingen af det analoge HD Mac sendesystem var opgi-
vet, og det stod klart for teknikerne, at fremtiden vil blive det digitale HD Divine system 
også for sendenettet på jorden ligesom for satellit og kabel. DR’s tekniske direktør Jørgen 
Linthoe bekræftede, at DR var interesseret i digital-tv på jorden. Fordelen var, at der digi-
talt kunne sendes fire programkanaler på samme frekvensbredde som én analog kanal. 
Udfordringen var, at de ledige UHF-frekvenser skulle bruges til formålet. Linthoe forlod 
kort efter DR, og denne viden var åbenbart ikke givet videre hverken til direktionen, som 
nu var uden en teknisk direktør, eller til Nissebanden.

Bare en uge efter Nissens interview i TV Avisen afholdtes den 1. september 1994 en 
tv-konference i Forum, hvor alle aktørerne prøvede at erobre den tredje kanal. DR var 
repræsenteret af tv-direktør Søren Jakobsen. Under konferencen stod Frands Mortensen 
ved siden af Telestyrelsens frekvensekspert, Jarl Risum, og ud fra Risums få bemærkninger 
til diskussionen oppe på podiet, gik der en prås op for Mortensen. Der var ingen tredje 
kanal til rådighed, for den skulle bruges til digital-tv! Mortensen skrev et hurtigt brev til 
Søren Jakobsen, og få dage efter kunne DR’s tekniske tv chef Knud E. Nielsen bekræfte, at 
der ikke var en tredje, analog kanal til rådighed.

Christian Nissen skrev i 2007 i ”Generalens veje og vildveje” på s. 44, at ”stor fremsyn-
ethed blandt DR’s teknikere tilsagde, at denne ledige frekvensplads skulle anvendes til 
en fremtidig og på det tidspunkt ret ukendt ny digital sendeteknologi.” Men fra hvilket 
tidspunkt lå dette fremsyn fast? DR’s bestyrelse havde i januar 1994 fået en skriftlig orien-
tering om ”De tekniske fremtidsperspektiver”.19 Her nævntes den tredje ledige UHF-kanal 
som en mulighed for at indføre digitalt tv, men intet om en reservation. Jarl Risum fra 
Telestyrelsen sagde til Ingeniøren 11. november 1994, at kanalen havde ligget i en skuffe i 
Telestyrelsen siden 1985, ”og vi håber, at den bliver liggende så længe, at vi kan bruge den 
til et nyt digitalt tv-system.” Det virkede heller ikke som en klar beslutning. Reserveringen 
af den tredje landsdækkende tv-kanal til digital-tv skete først 10. marts 1996 som punkt 
13 i Medieaftalen 1997-2000. Faktum er, at digital-tv hverken startede i 1997 eller 1998, 
men først i 2006 og gav DR2 mulighed for at blive modtaget overalt, dog for alvor først fra 



MedieKultur 78

220

Frands Mortensen & Erik Nordahl Svendsen
Open section: Hvorfor dog DR2?

2009, da de analoge sendere lukkede og alle tv-signaler blev digitale. Erik Nordahl Svend-
sen argumenterede – også i offentligheden20 for, at DR2 kunne ”låne” frekvensen til analog 
sending i ventetiden, som altså viste sig at blive ca. 10 år. Fra 2004 fik DR dog adgang til 
ledige lokalfrekvenser, så over 80% af husstandene blev nået.

Men behovet for to kanaler var ikke fordampet, og vejene til rationalisering og 
omlægning var udstukket af Nissebanden i redegørelsen, selvom det fulde scenarie med 
to kanaler måtte vente til 1997 eller 1998.

Herefter stod DR over for to spørgsmål, som delvist hørte sammen:
Det første var om forandringerne og økonomien: Kunne DR selv betale for en ny 

kanal gennem rationalisering og omlægning? Var der virkelig så mange skjulte ressourcer? 
Redegørelsen (ss. 116 og 118) skønnede et omstillingsbehov på 210 mio. kr. for tv-virk-
somheden og 117 mio. kr. for radioen eller 327 mio. kr. for DR ud af samlede indtægter på 
2.380 mio. kr. En omstilling på 14-15%, hvor til kom øget udlægning af programproduk-
tion til private producenter på op mod 250 mio. kr. (s. 120), hvilket krævede, at man ikke 
rystede på hånden. Omlægningen skete naturligvis ikke på én gang, men over en årrække. 
Konflikterne med både chefer og personale udeblev heller ikke, som det kan læses i Nis-
sens bog.

Omlægningerne indebar en reduktion af teknisk og administrativt personale og til 
gengæld flere programproducerende medarbejdere. Efter to år, i 1996, var 333 medarbej-
dere fjernet: 185 fik en fratrædelsesordning, ikke altid frivilligt, 96 ledige stillinger blev ikke 
genbesat, og 58 medarbejdere fik deres afsked.21 

For hele DR ses forandringerne gennem seks år:22 

Antal årsværk pr. år 1994 1996 2000

Program produktionsmedarbejdere 1500 1700 1900

Teknik, administration, drift og øvrige 2100 2000 1600

Årsværk i alt 3600 3700 3500

Tabel 1: DR’s personale fordelt på program og teknik, 1994-2000 (ca. antal årsværk, aflæst 
fra søjlediagram).

I 1994, før omprioriteringerne, var de programproducerende i klart mindretal. I 1996, da 
DR2 og radioens styrkede distrikter startede, kom der flere programmedarbejdere til, 
og reduktionen af de øvrige medarbejdere var begyndt. Bestyrelsen havde ganske vist 
ophævet garantien imod fyringer i november 1994, men først med virkning fra udgangen 
af 1996. I 2000 var omlægningen nået så vidt, at med lidt færre medarbejdere totalt end i 
1994, var programmedarbejderne nu klart i flertal, og nedskæringerne i teknik og admin-
istration var ført igennem. I de politiske omgivelser kunne der næppe være tvivl om, at DR 
nu viste vilje og evne til omstilling. 

Det andet spørgsmål var, hvilken ny kanal der skulle udvikles, når den i en årrække 
skulle sendes fra satellit og kabel, og derfor ikke nåede ud til alle: Skulle den nye kanal 



MedieKultur 78

221

Open section: Hvorfor dog DR2?
Frands Mortensen & Erik Nordahl Svendsen

være en supplementskanal (1+) eller en kanal med egen profil? I hvert fald var scenariet 
umiddelbart ikke længere to fulde kanaler som de svenske SVT 1+2, som Nissebanden 
oprindeligt skitserede. Det var allerede udelukket, når den nye kanal kun nåede ud til 60% 
af husstandene. Men også selve ideen om to koordinerede kanaler mistede tilhængere. 
Den norske McKinsey-direktør, Birger Magnus, som rådgav DR om gennemførelsen af 
rationaliseringerne og langt senere blev formand for NRK, overbeviste i efteråret 1995 
Christian Nissen og Søren Jakobsen om, at kanalprofilering var afgørende for, at en ny 
kanal kunne slå igennem. Tiden for to koordinerede kanaler var forbi.23

Behovet for at lancere to nye kanaler, altså også at ændre DR TV til DR1, blev gjort helt 
klart af den nye tv-direktør, Bjørn Erichsen, som trådte til efter Sørens Jakobsens afgang 
ved juletid 1995. Den eksisterende kanal ”trængte til en gang fransk vask og strygning”, 
udtalte Erichsen. 

Situationens alvor blev understreget af en prognose til bestyrelsens møde 3. juni 
1996 fra DR Medieforskningen (se Figur 1). Den viste en forventet udvikling i DR’s share 
of viewing (andel af seertiden) ved uændret eller fornyet DR1 samt den nye DR2: Pro-
gnosen ved et uforandret DR1 viste et uacceptabelt fald i kontakten med alle danskere, 
hvis idegrundlagets ord om, at styrke handleevnen hos alle danskere, skulle opfyldes, og 
licensen skulle legitimeres. Andelen af seertiden ville falde til 16% i 2000 på grund af øget 
konkurrence, fordi mange flere fik satellitkanalerne ind på skærmen. En share på 16% ville 
efter europæiske erfaringer medføre en ugentlig dækning på omkring 67%, så hver tredje 
dansker (licensbetaler) i praksis ville være holdt op at se DR. Figur 2 nedenfor24 samler tal 
fra næsten alle Europas public service-kanaler i årene 1995 og 2000, og den viser sammen-

 
0

5

10

15

20

25

30

35

40

1992 1993 1994 1995 1996 1997 1998 1999 2000

Figur 1: DR’s andel (share) af seertiden i pct.,  
fra 1997 er det prognose  

DR1 uforandret DR1 fornyet DR2 DR1 fornyet + DR2

Figur 1.



MedieKultur 78

222

Frands Mortensen & Erik Nordahl Svendsen
Open section: Hvorfor dog DR2?

hængen mellem kanalens andel af det samlede tv-forbrug (share of viewing) på x-aksen, 
og hvilken andel af befolkningen, der ser mindst 15 minutter på kanalen i løbet af en gen-
nemsnitlig uge (weekly reach). Kurverne viser den logaritmiske sammenhæng mellem de 
to størrelser. Uden en betydelig share, når du ikke en høj reach.

Figur 2.

Hvis DR1 blev fornyet eller populariseret, dvs. lettet for de smalle programmer, som over-
gik til DR2, ville DR1 iflg. prognosen stabilisere sig på ca. 26%, og med 3-4% fra den nye 
DR2 ville DR TV stå for ca. 30% af danskernes tv-sening og dermed ud fra figuren opnå en 
forventet ugentlig dækning på over 80%. De smalle programmer fra primetime på DR2 
skulle så genudsendes om eftermiddagen på DR1 – ganske vist på de dårlige ydertider for 
de smalle programmer, der oprindeligt var motivet for at få to kanaler.

Det blev således ikke to koordinerede kanaler fra DR TV som SVT’s, men to profi-
lerede kanaler som BBC med ”vores kanal” (DR1) og ”min kanal” (DR2 med skiftende 
målgrupper). Det var dog muligvis en beskyttelse for DR, at DR2 ikke kunne ses af alle. 
Havde den straks kunnet det, var der teoretisk en fare for, at (nogle) politikere i de priva-
tiseringsivrige 1990’ere ville have foreslået, at så kunne DR1, som man påstod kun sendte 
det samme populære stof som de private udbydere, lige så godt blive privatiseret, og DR2 
forblive public-service-kanalen. Dette skete dog ikke.



MedieKultur 78

223

Open section: Hvorfor dog DR2?
Frands Mortensen & Erik Nordahl Svendsen

Få Lov til at sende satellit-tv (Loven af maj 1996)

Der var dog en usikkerhed endnu. Havde DR tilladelse til at sende tv fra en satellit? Den 
gældende lov sagde blot, at DR havde ret til at udsende programmer til almenheden ved 
hjælp af radioanlæg.25 For at skabe sikkerhed for, at det også kunne ske via satellit, måtte 
det fastslås i en lovændring.

Ikke hele DR’s bestyrelse støttede DR2 og omlægningerne af personalet. Medarbejder-
repræsentanten Poul Erik Magnussen havde som DR’s repræsentant i Statsministeriets 
Medieudvalg foreslået to tv-kanaler til DR uden licensforhøjelse, men gik alligevel ikke 
med til omlægningerne. Medieforskeren Preben Sepstrup (udpeget til bestyrelsen af SF) 
var både imod nedskæringerne og imod DR2 som sådan.  

Bestyrelsen sendte derfor et brev 6. december 1994 til Kulturministeren for at sikre 
hjemmelen. Regeringen (S, R, KrF, CD) indgik den 20. januar 1995 en aftale med SF som 
et tillæg til den eksisterende medieaftale, der udtrykkeligt gav DR (og TV 2) den ønskede 
tilladelse. I det efterfølgende lovforslag stod der nu: 

Spredningen [af tv] kan foregå ved hjælp af radioanlæg, herunder satellit, eller fællesanten-
neanlæg”. Og i bemærkningerne, der begrundede lovændringen, stod der: “Supplementska-
nalen skal dels give Danmarks Radio erfaringer med udnyttelsen af den nye digitale teknik, 
dels mulighed for at eksperimentere og udvikle nye produktionsmetoder og program-
former, som det kan være svært at skaffe plads til på hovedkanalen i ’prime time’ (kl. 18-23). 

For at sikre kanalen en hurtig udbredelse skulle den være must carry i fællesantennean-
læg. Skønt satellitkanalen var tænkt digital, blev det ændret til analogt signal af hensyn til 
de mange små fællesantenneanlæg, der ville have fået store udgifter til en omformning af 
det digitale signal, så medlemmerne uden en digital tv-modtager kunne se DR2.

Den ironiske konklusion

Det oprindelige argument og svaret på ”Hvorfor dog DR2?”, som gik ud på, at DR skulle 
have to tv-kanaler for at kunne gennemføre en kontrapunktisk programlægning, var 
herefter pist væk. Kun ca. 60% af seerne fik en samtidig valgmulighed, og seerne var ikke 
garanteret hele tiden at kunne se et dansk program, og de kunne heller ikke altid vælge 
mellem oplysning og underholdning. Der kom godt nok mange smalle programmer i 
primetime, men kun på DR2, så deres seertal faktisk blev lavere end før.26

DR havde ved etableringen af DR2 lovet og satset på, at der i hvert fald fra 1998 ville 
være to koordinerede tv-kanaler, der blev udsendt digitalt til hele befolkningen, idet den 
analoge transmissionsform, da var skiftet til eller suppleret med det digitale format. Det 
skete først i 2006 og ikke med to kontrapunktiske kanaler.27

Overraskelsen med, at der faktisk ikke var et tredje sendenet til rådighed, åbnede for, 
at DR kunne starte en ny kanal med en helt egen profil, og den var tilstrækkelig til at man 
kunne forsvare at omgøre DR1 til en bred mainstream kanal. Hvor alle skulle have haft 



MedieKultur 78

224

Frands Mortensen & Erik Nordahl Svendsen
Open section: Hvorfor dog DR2?

en øget valgmulighed, oplevede i første omgang de ca. 40% uden DR2 dog forringede 
muligheder for at vælge mellem forskellige programtyper. Det var ironisk, men man kan 
også kalde det held i uheld.

Nogle vil nok mene, at den struktur, det endte med – en bred kanal plus en smal – var 
en svækkelse af public service-funktionen, fordi man mere bevidst skulle opsøge de smalle 
programmer på DR2. På længere sigt, med ophævelsen af kanalbegrebet i det hele taget 
og overgangen til streaming eller on-demand-sening, er det afgørende ikke schedulerin-
gen, men at de smalle programmer overhovedet bliver produceret eller indkøbt og tilbudt.

Mens den ironiske konklusion ser kritisk på resultatet i forhold til den oprindelige idé 
om koordineret valgmulighed, er der en anden konklusion om DR’s organisationsudvik-
ling. Hvordan skete forandringerne på det ydre spor og det indre spor? 

Vi antog i indledningen, at de to spor betingede hinanden uden at determinere. DR’s 
dårlige omdømme på det ydre spor gennem 1980’erne ledte efterhånden til de første 
bevægelser på det indre spor med DR’s organisatoriske vending i retning af programvirk-
somhedens primat. Det startede i 1992 med ”Jensens store plan” og blev fulgt op af dens 
gennemførelse under Søren Jakobsen i 1993/94. Men først da ideen om to tv-kanaler fra 
DR blev taget alvorligt, og erkendelsen af, at dybe forandringer i personalet og fjernelse af 
tryghedsgarantien blev nødvendig efter Christian Nissen og Nissebandens arbejde i 1994 
med kraften fra idegrundlaget, da rykkede DR afgørende på det indre spor. Bevægelsen 
her blev stimuleret på det ydre spor af, at programkoordineringen med TV 2 viste sig 
umulig og ved, at seerne i den grad flyttede til TV 2. Mediepolitisk blev der i 1996 fulgt 
op med tilladelse til satellitsending og noget bedre økonomi for DR. Mest afgørende var 
måske den indre organisatoriske opblødning. DR2 og ”big bang” frigjorde ressourcer i 
organisationen under Bjørn Erichsen som tv-direktør. De skjulte kræfter blomstrede, og 
omlægningerne mødte omsider anerkendelse fra omgivelserne. 

DR2 blev snart en succes og blev i 2005 kåret til Danmarks stærkeste mediebrand 
ifølge Børsens Brand Asset Evaluator. Det skyldtes selvfølgelig den fornyende program-
politik, kanalen præsenterede. Det er jo opløftende, at programmerne viste sig vigtigere 
end rationaliseringer, teknik og politik. Samtidigt var DR2 og hele omlægningen afgørende 
for, at DR som virksomhed genvandt troværdighed og respekt hos politikerne, og vejen 
var åbnet for de store visioner for den digitale enhedsvirksomhed i Ørestaden.

Omstillingen til digitalt sendt tv på jorden (DTT) tog som flere gange nævnt læn-
gere tid end forventet. Til gengæld kom multikanal-situationen for DR kun til at vare en 
kortere tid, da streamingen slog igennem efter 2020, og bekymringen om antal kanaler 
blev fjern fortid.

Tak og anerkendelser

Efter Frands Mortensens helt uventede død 6. juni 2023 har Erik måttet afslutte artiklen 
uden Frands’ godkendelse. Frands Mortensen var bl.a. ophavsmanden til den ”Ironiske 



MedieKultur 78

225

Open section: Hvorfor dog DR2?
Frands Mortensen & Erik Nordahl Svendsen

konklusion”. Jeg takker tidligere tv-direktør Søren E. Jakobsen og tidligere Generaldirek-
tør Christian S. Nissen samt universitetslektor Henrik Søndergaard for kommentarer til 
tidligere udkast.

Notes

1	 Danmarks Radio (1982).
2	 Svendsen, E. N. (1986).
3	 Brevet fra 1981, hvor McKinsey afslår opgaven for DR, fordi de ikke fandt tilstrækkelig ændringspa-

rathed i huset, stødte Christian Nissen på i arkivet ved en senere oprydning, og han trykte det i sin bog 
(Nissen, 2007: 63f.). 

4	 Offentliggjort som Ekstranummer af Dråben, 15. september 1992.
5	 Offentliggjort som Ekstranummer af Dråben, 6. oktober 1992.
6	 Ifølge DR’s Presseresumé, u.å.
7	 Ifølge telefonsamtale med Erik Nordahl Svendsen, 12. juni 2023.
8	 Den teoretiske model bag det ensartede udbud på samme tid kaldes Hotellings teorem. Hans berømte 

eksempel med de to iskagesælgere på stranden, der står i hver sin ende af en strand, men som ender 
med at stå ved siden af hinanden på midten i stedet for at betjene kunderne bedre ved at stå i hver 
kvarte ende af stranden, omtales i Doyle (2013: 78).

9	 Princippet om valgmulighed mellem oplysning og underholdning blev i sommeren 1995 styrket af en 
empirisk analyse af seernes valg mellem DR og TV 2 og andre kanaler ved forskellige programtyper. 
Den fælles share for DR og TV 2 var størst, når der var valgmulighed mellem oplysning og underhold-
ning (Nielsen og Svendsen, 1996).

10	 Historien findes kort beskrevet i Edin, A. (u.å.).
11	 Kulturministeriets Lokalradio- og tv-udvalg foreslog i sin anden rapport (Betænkning 1047, 1985), at 

det ledige UHF-net blev brugt til lokal-tv over hele landet, som kunne sende fra de kommende TV 
2-sendemaster. Hvis dette forslag var blevet realiseret, var ”den tredje landsdækkende kanal” helt ude 
af billedet. Men allerede i udvalgets tredje rapport (Betænkning 1116, 1987) blev muligheden lukket, 
fordi DR af P&T fik nettet reserveret for at kunne flytte fra VHF til UHF. Dog opgav DR denne flytning 
af økonomiske grunde, og så stod ”den tredje kanal” igen til rådighed, idet DR dog i 1989 forgreb sig 
på dens sendemuligheder i Nordjylland (Tolne) og i Hovedstaden (Hove) for at forbedre modtage-
mulighederne. Lokal-tv måtte klare sig med de mindre, mulige sendere. Om den tredje kanal, se også 
Medieudvalgets betænkning nr. 1300, 1995, ss. 60-63, samt Mortensen, 2024, bind II, ss. 583-619. 

12	 Referat fra informationschef Flemming Hedemark iflg. Erik Nordahl Svendsens dagbog. Forfatterne var 
ikke inviteret med til mødet.

13	 Jyllands-Posten, 17. januar 1993. Information, 15. marts 1993.
14	 Poul Erik Magnussen, medarbejderrepræsentant i Bestyrelsen og DR’s medlem af Medieudvalget, i 

Berlingske Tidende 9. marts 1994. Tv-direktør Søren Jakobsen i ”Radiobranchen”, 15. april 1994. Fhv. 
generaldirektør Hans Jørgen Jensen endte også med at ønske to kanaler d. 27. juni 1994, men altså først 
efter han kom på afstand af udfordringerne.

15	 Resultaterne blev detaljeret præsenteret på Søren Jakobsens konference i februar 1994, men general
direktør Hans Jørgen Jensen, som Medieforskningen hørte under, bestemte, at undersøgelsen ikke 
skulle offentliggøres. Hovedtallene blev et år senere brugt i Danmarks Radio (1994) s. 18. Man kan sige, 
at tallene viste, at DR havde brug for forandringer, og det magtede Jensen ikke, mens den nye general-



MedieKultur 78

226

Frands Mortensen & Erik Nordahl Svendsen
Open section: Hvorfor dog DR2?

Referencer

Danmarks Radio (1982). Mere og bedre dansk tv. En statusrapport omkring Aktionsplanen-arbejdet – fra 
TV-Programdirektøren, Teknisk direktør og ROG. DR.

Danmarks Radio (1994). Danmarks Radio 1995-2005. En redegørelse om DR’s idégrundlag, programpolitik 
og udvikling, DR. ISBN 87-7047-496-6.

Doyle, G. (2013). Understanding Media Economics, 2. udgave. London: Sage.
Edin, A. (u.å.). Svensk Television (SVT), Frederiksberg: Samfundslitteratur. 

https://medieogkommunikationsleksikon.dk/svensk-television-svt/. 
Jensen, H. J. (1992). Omlægning af struktur og normer i DR [”Jensens store plan”]. DRåben, 6. oktober 1992.
Menneer, P. (2002). Reach revisited and diversity. Group of European Audience Researchers (GEAR). 

https://www.amsr.org.uk/the-archive/
Mortensen, F. (2024). EU og TV 2. Mediesystemisk analyse af udviklingen 1959-2005 (3 bind). Aarhus Univer-

sitetsforlag.
Nielsen, A. P. & Svendsen, E. N. (1996). Public service som seernes valgmulighed. In O. Hultén, H. Sønder-

gaard & U. Carlsson (red.). Nordisk forskning om public service. Göteborg: Nordicom.
Nissen, C. S. (2007). Generalens veje og vildveje. 10 år i Danmarks Radio. København K: Gyldendal.
Rosenlund, A., Nielsen, K. E. & Jensen, S. (1994). De tekniske fremtidsperspektiver, som de tegner sig i januar 

1994. DR’s bestyrelses bilag 105/94.
Svendsen, E. N. (1986). BBC’s konkurrenceerfaringer – en lære for DR? [Rejserapport]  

https://independent.academia.edu/ErikNordahlSvendsen
Svendsen, E. N. (2010). Keeping the balance: digital television in Denmark. International Journal of Digital 

Television, Volume 1 (2). Intellect.
Wilhjelm, P. (red.) (1998). DRTV’s frække lillesøster – konsekvenserne af tokanal-systemet – kvalitetskriterier 

for public service tv. En antologi. Frederiksberg: Samfundslitteratur.

direktør Christian Nissen netop kunne bruge dem til at dokumentere behovet for forandringer. Nissen 
citerer også tallene i sin bog (Nissen, 2007: 31).

16	 I TV 2’ program ”Her og Nu” med Claus Hagen Pedersen, 1994 (dato ikke kendt).
17	 ”DR 1995-2005. Analyse og langtidsplanlægning”, citat fra s. 4.
18	 Se mere om ”Nissebanden” i Nissen (2007), ss. 28 ff. ”Redegørelsen om DR 1995-2005”, som blev 

offentliggjort i november 1994, kom ikke direkte fra Nissebanden, men var redigeret af Christian 
Nissen, se bl.a. nedenfor om brugen af den tredje kanal.

19	 A. Rosenlund et. al. (1994).
20	 Politiken, 30. august 1998, sektion 4, refererer de forskellige synspunkter hos Christian Nissen og Erik 

Nordahl Svendsen.
21	 Kilden til tallene er et tv-klip i Christian Nissens arkiv.
22	 Kilden er Christian Nissens præsentation 23. januar 2003 for Bestyrelsen: ”DR Status og perspektiver”.
23	 Se Nissen, 2007, s. 50-51. Man bemærker, at McKinsey denne gang ikke løb skrigende bort, da foran-

dringsviljen var klar i DR.
24	 Menneer, P. (2002).
25	 DR havde allerede i 1994 besluttet at bruge satellit fra 1996 til at distribuere signalet til jordsenderne 

som afløser for det nedslidte radiokædenet. Men det var ikke udsendelse til almenheden.
26	 Preben Wilhjelm fremførte og dokumenterede denne kritik sammen med et hold RUC-studerende i 

Wilhjelm, P. (1998), da DR2 var kommet i gang.
27	 Prioriteringen af public service-stationernes digitalisering fremgår af Svendsen (2010).


